Een burn-out is een uitputtingsreactie van lichaam en geest ten gevolge van werk- of studiestress. Je voelt je opgebrand en kan bijna geen energie of motivatie meer vinden voor de dagelijkse bezigheden. Ook kun je blijven hangen in piekergedachten. Steeds meer studenten kampen met dit gevoel. Wil jij graag het gehele studiejaar energiek blijven? Lees dan onderstaande tips over het voorkomen van een burn-out! Zo kom jij prettiger en gemakkelijker het jaar door.

Slaap en rust genoeg

Door voldoende te slapen (ongeveer 8 uur per nacht) laad je je op voor de volgende dag. Het is belangrijk om je brein en lichaam genoeg rust te geven om alle prikkels van de vorige dag te kunnen verwerken. Tevens is het van belang om gedurende de dag meerdere rustmomenten in te plannen. Je bent namelijk geen machine die uren achter elkaar door kan werken. Door deze rustmomenten te pakken, blijf je juist langer gefocust en productief. Zo behaal je alsnog het gewenste eindresultaat en blijf je langer energiek.

Ken je eigen grenzen

Het voelt alsof de maatschappij steeds meer van ons gaat verlangen, waarbij perfectie de norm lijkt. Echter blijft het van belang om te realiseren dat niemand daadwerkelijk perfect is. Leer je eigen grenzen kennen en deze te bewaken. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen proberen om vaker ‘nee’ te zeggen. Juist door dit soort ‘kleine’ dingen op te nemen in je dagelijkse ritme, kun jij een burn-out voorkomen. Weet jij nog niet goed waar jouw grenzen liggen of hoe je deze kan bewaken? Of vind je het lastig om met de druk die de maatschappij oplegt om te gaan? Dan kan Glansreijk Studenten je hierbij helpen. Neem gerust contact op via onderstaand contact formulier voor meer informatie.

Neem een koude douche

Misschien niet het eerste waar je zin in hebt als je net je bed uitgerold komt, maar een koude douche in de ochtend doet wonderen. Het verbetert namelijk je bloedsomloop. Zo ga je dieper ademhalen, je hart gaat sneller kloppen en je voelt je bloed door je lichaam stromen. De verbeterde bloedtoevoer naar je hersenen zorgt ervoor dat je alerter bent. Ook zou je een warme douche kunnen afwisselen met een koude douche, de wisseldouche genaamd. Begin met het aanzetten van de warme kraan. Hierdoor kun je echt even ontspannen. Probeer dan eens goed te focussen op de druppels die je huid aanraken. Nadat je beseft dat je volledig opgewarmd bent, komt het moment om de koude douche aan te zetten. Probeer deze zo koud mogelijk te zetten (het liefst onder de 20 graden). Dit zal in het begin niet prettig aanvoelen en wellicht ben je geneigd om er meteen onder vandaan te springen. Probeer je lichaam toch te laten wennen aan deze koude stralen en uiteindelijk zul je merken dat er ontspanning optreedt. Je lichaam zal van zichzelf warm worden, tintelen of gloeien. Hierdoor word je bewust van het moment zelf, waardoor je uit de piekergedachten zult komen. Als afsluiting kun je nog even onder de warme douche gaan staan. Dit is toch wat prettiger wanneer je vervolgens buiten de kou in moet.

Beweeg

Beweging is gezond voor zowel je lichaam als geest en tevens een goede manier om een burn-out te voorkomen. Natuurlijk is het goed om s’avonds een uurtje te gaan fitnessen. Maar om het optimale uit je dag te halen is het van belang dat je meerdere keren per dag je lichaam inspant. Zo zou je eens in de pauze tussen je colleges door een rondje kunnen gaan lopen. Je verhoogt dan niet alleen je concentratie voor een volgend college, maar het zorgt er ook voor dat jij goed in je vel blijft zitten. Doen dus!

Doe eens een cursus mindfulness

Bij het voorkomen van een burn-out kan mindfulness een rol spelen. Mindfulness is je bewust worden van gedachtes, gevoelens, je lijf en je omgeving in het moment, zodat je van de automatische piloot afkomt. Dit is van belang, omdat (pieker)gedachten ervoor kunnen zorgen dat je je in een verhoogde staat van paraatheid bevindt. Het kan een natuurlijke en nuttige reactie zijn, zolang deze van korte duur is. Mocht deze paraatheid een langere tijd aanhouden dan verhoogt dit het risico op het krijgen van een burn-out. Mindfulness kan in het begin best lastig en soms zelfs confronterend zijn. Het is namelijk niet altijd even gemakkelijk om je bewust te worden van je eindeloze gedachtestroom. Echter zul je na enige tijd merken dat dit soepeler gaat en zal het tevens voordelen opleveren voor de verdere toekomst. Zo zul je minder stress ervaren, een betere focus krijgen, minder angst hebben etc. Behoeften gekregen om een mindfulness cursus te volgen? Vul dan onderstaand contactformulier in.

‘Stress de baas’ pakket

Wil jij beter met stress leren omgaan? Dan is het ‘stress de baas’ pakket wellicht iets voor jou. Deze zal je inzicht geven in hoe jij een effectieve(re) manier kan hanteren in het omgaan met stress, gebaseerd op jouw persoonlijkheid en communicatiestijlen. Onze studentcoaching zal jou helpen om (weer) jezelf te worden zonder al dat gepieker.

Burnout voorkomen? Volg dan het 'stress de baas' pakket

Meer weten?

Neem dan contact op via onderstaand contactformulier of kijk eens verder op onze site. Je kan ook een gratis en vrijblijvende kennisafspraak maken of mailen naar info@glansreijkstudenten.nl

Burn-out voorkomen? Lees dan onderstaande tips en blijf energiek!
Getagd op:                    

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...
%d bloggers liken dit: