studieontwijkend gedrag; uitstellen; pomodoro-methode; pomodoro-techniek; pommodoro; soggen; sog; studieontwijkend gedrag vertoont;

Heb jij wel eens last van studieontwijkend gedrag? Dan ben je niet de enige! Veel studenten hebben er last van. Zelfs in zo’n extreme mate dat er een nieuw werkwoord voor verzonnen is: soggen. Dit soggen is alles behalve rationeel, toch doen studenten het massaal. Door het studieontwijkend gedrag ga je van alles doen, om maar niet te hoeven studeren. Toch zal het je niet lukken om eronderuit te komen. Het is niet ineens af. Hoe langer je het uitstelt, hoe meer druk er op je komt te staan. Ook haal je minder uit je studie, heb je meer stress, is de kans dat je een vak, project, opdracht of tentamen niet haalt groter. Dit is een probleem, je wilt het volgend jaar vast niet over doen? De pomodoro-methode kan je helpen, lees verder als je hier meer over wilt weten.

De pomodoro-methode tegen studieontwijkend gedrag

Ken jij de pomodoro-methode al? Dit is een methode om je tijd in te delen, ontwikkeld door Francesco Cirillo. Hij kwam op de naam van de methode doordat hij een kookwekker gebruikte in de vorm van een tomaat. Het is heel goed om deze methode te gebruiken als je vaak studieontwijkend gedrag vertoont, snel afgeleid bent en je niet lang achter elkaar kunt concentreren.

Hoe werkt de pomodoro-methode?

Als je gebruik wilt maken van deze methode heb je een kookwekker nodig. Een telefoon met timer kan ook, maar dan is de kans dat je hem pakt en afgeleid raakt weer groter. Het idee is dat je een bepaald aantal minuten (25) instelt op de kookwekker en in die tijd geconcentreerd gaat werken aan een taak. Hierna heb je even kort pauze (5 minuten; ook deze time je). Na de pauze start je weer een nieuwe periode van 25 minuten om te leren, weer gevolgd door een pauze van 5 minuten. In de pauze kun je even door je Instagram of Facebook scrollen, een nieuw glas drinken halen, een rondje door huis of de bibliotheek lopen of een andere korte activiteit doen. Ben je bij de vierde pauze aangekomen? Dan kun je een langere pauze nemen (15 tot 30 minuten).

In het kort

  1. Besluit welke taak je gaat doen (maak eventueel een schema waarin je uitwerkt wat je wilt doen in elk tijdsblok)
  2. Stel de kookwekker in op 25 minuten
  3. Werk aan de gekozen taak tot de wekker gaat
  4. Neem een korte pauze (5 min)
  5. Elke vierde “pomodoros” neem je een langere pauze (tussen de 15 en 30 minuten)

Merk je nou dat die 25 minuten echt wel te kort/lang voor je zijn? Probeer dan eens hoe het gaat als je de timer 20 of 30 minuten instelt.

Belangrijk om studieontwijkend gedrag te voorkomens

Sla geen pauzes over. Hoe verleidelijk het ook is als je net in je flow zit. Als je geen pauze neemt, ga je het gevoel krijgen dat je later een langere pauze verdiend hebt. Dit resulteert dan in studieontwijkend gedrag. Juist de pauzes maken de pomodoro-methode zo effectief.

Zet altijd de wekker. Ook voor de korte pauzes. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je per ongeluk een kwartier of half uur pauze neemt.

Werk met baby steps. Zorg ervoor dat de taken die je wilt uitvoeren niet té groot zijn. Realistische plannen zorgen voor motivatie, onrealistische plannen niet. Iets waarvan je al weet dat je het niet af gaat krijgen is nooit leuk.

Zet door. Ook als het gebruik van de pomodoro-methode niet meteen fijn is. Het is logisch dat je er aan moet wennen.

Wat heb je er aan?

  1. Je werkt steeds naar een (korte) pauze toe. Dit werkt motiverender voor de meeste studenten dan het idee dat ze heel de dag aan één stuk bezig moeten zijn.
  2. Je werkt met korte taken, omdat je de taken verdeelt over de tijdsblokken. Hierdoor kun je sneller dingen afstrepen, dit voelt goed. Ook zie je heel concreet dat je effectief bezig bent.
  3. Het wordt overzichtelijk. Doordat je hetgeen je moet doen in kleinere stukken opdeelt weet je precies wat je NU moet doen. Hiermee voorkom je dat je allemaal dingen tegelijkertijd gaat doen en er uiteindelijk nog niets af is.
  4. Je traint je doorzettingsvermogen en discipline. Omdat je afleidende gedachten en verleidingen uit kunt stellen tot de pauze, zal je doorzettingsvermogen groter worden. Hoe meer je het ‘traint’, hoe sterker het zal worden. Ook zal je zien dat je veel afleidende gedachten en ideeën vergeten bent in je pauze. Ze doen er niet zo toe, maar lijken op het moment dat je er aan denkt heel belangrijk.
  5. Tijdsbesef. Als jij vaak studieontwijkend gedrag vertoont zal je ervan versteld staan hoeveel je eigenlijk kunt doen in 25 minuten. Door vaker met deze methode te werken kun je beter inschatten hoeveel tijd je nodig hebt voor een opdracht of taak. Je verwachtingen worden realistischer, dit helpt om gemotiveerd te blijven.
  6. Je kunt afleiding naast je neer leggen. Je weet dat je altijd een pauze in het vooruitzicht hebt. Hierdoor wordt het makkelijker om afleidende gedachten naast je neer te leggen. In de naderende pauze kun je daar aandacht aan besteden (bijv. een kop thee of koffie halen, een vriend/vriendin appen).

Studentencoaching

Bij Glansreijk Studenten staan we klaar voor studenten en alle uitdagingen die zij tegenkomen in hun studie en privéleven. Een aantal voorbeelden zijn coaching bij het omgaan met stress, keuzestress, prestatiedruk, werkdruk en coaching bij studie- en loopbaankeuze.

Meer weten?

Neem dan contact op via onderstaand contactformulier of kijk eens verder op onze site. Je kunt ook gratis en vrijblijvend een kennismakingsafspraak maken op onze website.

Contactformulier

De pomodoro-methode: zeg ‘nee’ tegen studieontwijkend gedrag

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...
%d bloggers liken dit: