Hoe kom je van je onzekerheid af: 3 eenvoudige tips

Het is heel menselijk om af en toe onzeker te zijn. Niemand is 100 % zeker van zichzelf. Vervelend wordt het als je zo onzeker bent, dat je er veel last van hebt. Onzekerheid kan het dagelijkse en/of sociale leven dan flink in de weg zitten. Het heeft vaak te maken met angst. Angst dat je niet goed genoeg bent, niet mooi of niet leuk genoeg. Angst dat je verkeerde keuzes maakt of zult falen, of dat anderen je zullen afwijzen. Wil jij je zelfvertrouwen een boost geven? Lees dan onderstaande tips!

Waar komt onzekerheid vandaan?

Onzekerheid betekent dat je twijfelt aan jezelf en aan de beslissingen die je zou moeten nemen. Mensen die last hebben van onzekerheid, stellen vaak (te) hoge eisen aan zichzelf. Ze willen anderen niet teleurstellen, maar ook zichzelf niet. Daarbij willen ze ook nog eens het liefst alles 100% goed doen. Maken ze een fout, dan vinden ze zichzelf al snel een mislukkeling. Gaat iets goed, dan wijden ze dat het liefst aan toeval of puur geluk. Ook kunnen ze denken dat anderen altijd dingen beter doen en kunnen dan zijzelf. Herken jij dit? Dan is het handig om verder te lezen. Wie weet wordt jouw zelfvertrouwen verhoogd en kun je korte metten maken met die vervelende onzekerheid.

Tip 1: doe alsof

Het klinkt misschien wat raar, maar ‘doen alsof’ je zelfverzekerd bent, helpt oprecht bij het verminderen van je eigen onzekerheid. Dit komt omdat je lichaam altijd in lijn staat met je innerlijke wereld. Zo is te zien aan je lichaam als jij je bijvoorbeeld angstig voelt. Dit werkt ook de andere kant op. Een zelverzekerde fysieke houding zorgt voor minder onzekerheid. Maar hoe doe je dit nu precies?

  • Wanneer je merkt dat je onzeker wordt/bent en het liefts wilt wegkruipen of inzakken, laat dan een ‘belletje rinkelen’.
  • Probeer nu een zelfverzekerde houding aan te nemen, ook al gaat dit tegen je intuïtie in. Beeld je bijvoorbeeld in dat er een touwtje aan je hoofd vastzit en dat je daarmee omhoog getrokken wordt, richting het plafond. Hierdoor ga je automatisch rechter zitten. Daarnaast is het belangrijk dat je je op je ademhaling focust. Adem rustig in naar je buik en adem dan iets langer uit en wacht dan een paar tellen voor je weer in ademt. Tevens is het belangrijk om je benen iets uit elkaar te zetten en je voeten stevig op de grond te zetten. Hierdoor word je beter geaard.
  • Voel hoe deze houding je sterker, zekerder en krachtiger maakt.

Wil je weten hoe je zelfverzekerd over kan komen bij een eerste indruk? Lees dan het blog over lichaamstaal en zelfvertrouwen eens.

Tip 2: houd een positieve self-talk

Ook kun je jezelf oppeppen met een positieve self-talk. Dit kan namelijk je negatieve, onzekere gedachten veranderen. Uit onderzoek is gebleken dat je brein maakbaar is. Wanneer jij veel negatieve gedachten hebt, zal het neuronenpad tussen het hersengebied van het denken, sterk verbonden zijn met het hersengebied afkeer/walging. Het kost tijd en reflectie om dit pad van het denkgebied verbonden te laten zijn met het gebied van de plezierige gevoelens (nuccleus accumbens), maar het is absoluut mogelijk. Positieve gedachten die kunnen helpen bij een zelfverzekerd gevoel zijn:

  • Ik ga ervoor
  • Ik ben een doorzetter
  • Laat ze maar praten
  • Na regen komt zonneschijn
  • Ik heb meer mogelijkheden in me
  • Ik ben goed zoals ik ben

Tip 3: iedereen is wel eens onzeker

Als je gelooft dat anderen mensen niet onzeker zijn, dan is het gemakkelijk om je slecht te voelen over je eigen onzekerheid. Maar dit is dus helemaal niet nodig! Ook al lijkt het misschien niet zo, iedereen heeft namelijk wel eens onzekere momenten. En dat is prima, het hoort erbij. Besef dat het normaal is. Kijk maar eens goed om je heen, hoe mensen frutselen aan hun kleding, niet durven lachen op een foto, tikken op tafel, aan hun gezicht gaan zitten wanneer ze zich ongemakkelijk voelen.

Je bent niet alleen, en dat is een fijn gevoel. Dat maakt je onzekerheid ineens een stuk minder zwaar.

Online training “Zeker zekerder”

De online training “Zeker zekerder” is ontworpen om jou te helpen bij het creëren van meer zelfverzekerdheid. Deze online training doorloop je over het algemeen zelfstandig, maar natuurlijk is er de mogelijkheid om vragen te stellen. De training vindt plaats in een beveiligde online omgeving en bestaat uit 4 stappen.

Meer weten?

Wil je meer handvatten om met je onzekerheid om te gaan of heb je andere uitdagingen waar je tegenaan loopt? Neem dan contact op via onderstaand contactformulier of kijk eens verder op onze site. Je kunt ook een gratis en vrijblijvende kennisafspraak maken of mail naar info@glansreijkstudenten.nl.

Hoe kom je van je onzekerheid af: 3 eenvoudige tips
Getagd op:                        

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: