4 tips over hoe je de januari maand makkelijker doorkomt

De feestdagen zitten erop en het nieuwe jaar is van start gegaan. Een rustigere tijd na die drukke decembermaand kan best prettig zijn. Toch ervaren vele mensen januari als een saaie en vervelende maand. Jij ook? Hieronder staan een aantal tips die ervoor kunnen zorgen dat jij de donkere en koude januari maand makkelijker doorkomt.

De dip

Voel je je moe, neerslachtig en futloos? Dan kan het zijn dat je in een winterdip zit. Vele mensen zullen dit, volgens psycholoog Sonnevelt, ervaren in de maand januari. Dus het is niet vreemd als jij dit ook bij jezelf merkt. Een dip ontstaat meestal na een aantal grote gebeurtenissen waar je een tijdje naartoe hebt geleefd. Ben jij perfectionistisch, zorg je graag voor anderen of doe je vaak allerlei dingen tegelijk? Dan is de kans groter dat je in een januari-dip beland. Maar maak je niet ongerust! Onderstaande tips kunnen zorgen dat jij januari makkelijker doorkomt.

Tip 1: Verander je mindset

In Noorwegen, waar strenge en koude winters overheersen, is er een relatief laag percentage seizoensgebonden depressie te vinden. Hoe kan dit? Leibowitz heeft dit fenomeen onderzocht en heeft gevonden dat dit te maken heeft met iemands mindset. Zo zien Noren in tegenstelling tot Nederlanders de winter niet als iets wat ze moeten verdragen en ‘uitzitten’. Nee, de Noren zien deze koude dagen juist als een manier om even extra te genieten. Zo vinden ze het “knus” en “koselig” – het Noorse woord voor gezellig. Simpel gezegd, neem een positieve houding aan. Dus ga niet zitten morren en klagen over de kou, maar geniet juist van je warme chocolademelk en dat zachte dekentje voor op de bank. Dit draagt er aan bij dat jij de januari maand makkelijker doorkomt .

Tip 2: Ga naar buiten

Of het nu waait of regent, buitenlucht is voor iedereen goed, dus ook voor jou. Ten eerste beweeg je, waardoor de gelukshormonen endorfine, serotonine en dopamine worden aangemaakt. Daarnaast zorgt daglicht ervoor dat je vitamine D binnenkrijgt. Dus maak in het weekend eens een lekkere boswandeling of een fietstocht. Mocht je nou doordeweeks veel colleges hebben, probeer dan in je pauzes buiten een blokje om te lopen. Ook zijn er in de winter genoeg plekken waar je buiten kunt schaatsen. Gezellig en gezond! Doen dus!

Tip 3: Luister naar muziek

Net zoals naar buiten gaan de aanmaak van gelukshormonen stimuleert, zo geldt dat ook voor het luisteren naar muziek. Er komt zowel dopamine als oxytocine vrij. Daarnaast zorgt samen luisteren naar muziek voor verbinding met anderen. Plan bijvoorbeeld een kampvuuravondje met je vrienden. Lekker muziekje erbij en ook nog eens buiten. Ideaal!

Tip 4: omring je met vrienden

Jezelf omringen met vrienden is niet alleen gezellig, maar ook nog eens waardevol. Volgens filosoof Bas Haring heeft jouw leven namelijk pas zin als anderen ook plezier beleven aan jouw leven. Dus zin geven aan je leven doe je via anderen. Het hebben van een zinvol leven draagt tevens bij aan een goed gevoel. En zo’n goed gevoel zorgt er weer voor dat je januari makkelijker doorkomt.

Meer weten?

Wil je meer handvatten om postitiever in het leven te staan of heb je andere uitdagingen waar je tegenaan loopt? Neem dan contact op via onderstaand contactformulier of kijk eens verder op onze site. Je kunt ook een gratis en vrijblijvende kennisafspraak maken of mail naar info@glansreijkstudenten.nl.

4 tips over hoe je de januari maand makkelijker doorkomt
Getagd op:                    

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: