omgaan stress studenten; omgaan stress; stress; stress studenten

Studeren kan een hoop stress met zich meebrengen voor studenten, hier goed mee omgaan is soms moeilijk. Tegenwoordig wordt er heel wat van studenten gevraagd en verwacht. De werkdruk is hoog, je wilt ook nog leuke dingen doen en hebt misschien ook nog wel een bijbaan. Je wilt alles zo goed mogelijk doen en aan zoveel mogelijk verwachtingen voldoen. Stress en spanning kunnen jou hierbij in de weg staan of zelfs verder van huis laten raken. Daarom is het belangrijk om de mate van stress en spanning die je ervaart, te verminderen. In dit blog geven we je 5 tips zodat jij en andere studenten beter met stress kunnen omgaan!

5 tips voor studenten: Omgaan met stress

Tip 1: Maak lijstjes

Opschrijven wat je nog moet doen is een goede en effectieve manier om je gedachten te ordenen. Dit zorgt ervoor dat je weer rust krijgt in je hoofd en dat het gevoel van stress lager wordt. Eventueel kun je het lijstje ook nog ordenen op prioriteit. Op deze manier kun je het lijstje punt voor punt afwerken en hoef je niet heel de dag te denken aan wat je nog moet doen. Daarnaast geeft het ook een goed gevoel om taken af te kunnen strepen.

Tip 2: Relativeer

Relativeren is een goede manier om eens met een andere bril naar je eigen situatie te kijken. Denk er eens over na hoe belangrijk alle dingen die je moet doen eigenlijk echt zijn. Zijn er consequenties als iets niet op tijd af is? Hoe erg zijn deze consequenties? Als je bijvoorbeeld zeker weet dat je een onvoldoende krijgt als je het niet doet, of zelfs het vak niet haalt, dan is het heel belangrijk. Maar je zult er vast ook achter komen dat er een aantal taken op je lijstje staan die niet zo belangrijk zijn. Deze kun je schrappen of uitstellen. Focus je op de dingen die nú belangrijk zijn. De dingen die je nog extra kunt doen zijn mooi meegenomen. Dit zal je helpen bij het omgaan met stress.

Tip 3: Praat met andere studenten

Alleen al het praten met andere studenten over de stress die je ervaart, kan helpen bij het omgaan met stress. Het is in ieder geval zeker beter dan dat je stress en spanning gaat opkroppen. Daarnaast geeft het je ook het gevoel dat je niet alleen bent met je probleem, in dit geval, de oorzaak van de stress. Het kan ook zo zijn dat de mensen met wie je praat anders naar de wereld kijken. Hun perspectief kan wellicht nieuwe inzichten of nuttige tips opleveren, waardoor jij minder stress ervaart en/of er beter mee kunt omgaan. Het kan ook nuttig zijn om er eens over te sparren met een onbekend en onafhankelijk persoon. Natuurlijk ben je dan bij ons aan het juiste adres.

Tip 4: Leef gezond

Je leefstijl heeft veel invloed op je gemoedstoestand. Als je goed voor jezelf zorgt zal je lekkerder in je vel (gaan) zitten. Dit maakt je weerbaarder voor stress. Sporten hoort ook in een gezonde leefstijl, niet alleen voor je fysieke gezondheid maar ook voor je mentale gezondheid. Tijdens het sporten zet je je gedachten even op nul en haal je de stress uit je lijf. Een gezonde leefstijl zal eraan bijdragen dat je beter kunt omgaan met stress. Vaak kun je met je studentenpas korting krijgen op een sportschool in de buurt van je hogeschool of universiteit. Samen sporten met andere studenten is gezellig en geeft je meer motivatie om het vol te houden.

Tip 5: Vul je vrije tijd in met leuke dingen

Doe in je vrije tijd dingen waar je gelukkig van wordt. Ga in ieder geval niet hele dagen bankhangen of op bed liggen. Van de dingen die je heel leuk vindt om te doen krijg je een energieboost. Deze boost zorgt ervoor dat je er weer tegenaan kunt. Ook zijn het dingen waar je naar uit kijkt en je op verheugt gedurende de dag of zelfs gedurende de week. Probeer ook stil te staan bij alle fijne dingen in het leven. Vaak zijn dit er veel meer dan je denkt. Genieten helpt je met stress omgaan en stress te verminderen.

Weten hoe het ervoor staat met jouw stressniveau?

Student coaching: omgaan met stress en problemen

Vind jij het moeilijk om met stress om te gaan? Kun je je studie maar niet loslaten als je thuis komt? Vind je het moeilijk om prioriteiten te stellen en je hoofd op orde te krijgen? Kun je geen balans vinden tussen leuke dingen en je studie? Twijfel je over je studiekeuze of loop je ergens anders tegenaan? Neem dan eens – geheel vrijblijvend – contact met ons op om de mogelijkheden voor (online) coaching te bespreken.

Omgaan met stress voor studenten: 5 simpele tips!
Getagd op:                                            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...