Verminderen piekergedachten

Ik haal mijn studie nooit als ik geen voldoende krijg voor deze presentatie. Maar ja, ik doe nooit iets goed, dus dit zal ook wel misgaan. Dit is een voorbeeld van één van vele piekergedachten. Piekeren is een vorm van zinloos denken en wordt een probleem wanneer je jezelf constant aan het veroordelen bent of als het je dagelijkse gang van zaken beperkt. Maar geen zorgen! Piekeren is aangeleerd en kun je dus ook weer afleren. Benieuwd hoe? Lees hieronder dan 3 handige tips!

Tip 1: Schrijf piekergedachten van je af

Door te piekeren blijf je hangen in negatieve gedachten. Het is de bedoeling dat je uit deze negatieve gedachten-cirkel ‘loskomt’. Hoe dan? Schrijf jouw piekergedachten op. Hierdoor schrijf je je zorgen als het ware van je af. Maar hoe gaat dit nu precies in zijn werk? Door te schrijven word je gedwongen om je piekergedachten te ordenen en onder ‘woorden te brengen’. Dit zorgt ervoor dat je zorgen inzichtelijker en overzichtelijker worden. Hierdoor wordt het eenvoudiger om de situatie te overzien. Ook raak je minder snel overweldigd door je eigen gedachtestroom. Daarnaast zorgt schrijven ervoor dat je een groter gevoel van controle krijgt. Doordat je gedachten op papier staan durft je brein de piekergedachten los te laten, aangezien je onderbewuste erop vertrouwt dat je ze nu niet zult vergeten.

Tip 2: Leef in het moment

Om van piekergedachten af te komen is het van belang dat je ze accepteert. Dit klinkt misschien raar. Maar stel je eens voor dat er tegen jou gezegd wordt dat je niet aan een roze aap mag denken. Wat gebeurt er dan? Je denkt er juist wel aan. Hetzelfde principe geldt voor piekergedachten, wanneer je je hier tegen verzet, zullen ze juist ‘meer aanwezig’ worden. Het heeft dus geen zin om jezelf te verbieden ergens over te piekeren. Bovengenoemde acceptatie is een eerste onderdeel van mindfulness. Mindfulness is je bewust worden van gedachtes, gevoelens, je lijf en je omgeving in het moment, zodat je van de automatische piloot afkomt. Het helpt bij het verminderen van piekeren. Hoe dan? Als je piekert dan ben je onbewust aan het denken. Je gaat van de ene in de andere gedachte. Met mindfulness oefen je deze gedachten waar te nemen en ze voorbij te laten gaan. Hoe beter je wordt in het beoefenen van mindfulness hoe minder piekergedachten je zult hebben. Doen dus! Behoeften gekregen om een mindfulness cursus te volgen of wil je hier graag meer uitleg over? Vul dan onderstaand contactformulier in.

Tip 3: Geen ellende, minder piekergedachten

Probeer negatieve zaken of andere narigheden actief aan te pakken. Oplossingen hoeven niet altijd ingewikkeld te zijn. Ga doelgericht en met vertrouwen aan het werk en probeer zaken op een rijtje te zetten. Door actief aan te pakken worden jouw negatieve zaken eerder opgelost, wat betekent dat je er ook niet meer over hoeft na te denken. Ideaal! Vind jij het lastig om zaken actief aan te pakken? Of weet je niet goed hoe je dit moet doen? Neem dan contact met ons op via onderstaand contactformulier.

Online training: Energieker zonder gepieker

De online training Energieker zonder gepieker is speciaal ontworpen om piekeren te verminderen. Deze online training doorloop je over het algemeen zelfstandig, maar natuurlijk is er de mogelijkheid om vragen te stellen. Deze training vindt plaats in een beveiligde, online omgeving. Wil jij graag energieker in het leven staan zonder zinloze gedachten? Volg dan deze training!

Meer weten?

Wil je meer handvatten voor het verminderen van jouw piekergedachten? Neem dan contact op via onderstaand contactformulier of kijk eens verder op onze site. Je kunt ook een gratis en vrijblijvende kennisafspraak maken of mail naar info@glansreijkstudenten.nl.

Veel piekergedachten? Lees hier 3 eenvoudige tips om ze te verminderen!
Getagd op:                

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: