Studeren is tegenwoordig veel meer dan alleen maar je diploma halen. Dit blijkt wel uit recente cijfers van de LSVb. Deze cijfers lieten zien dat veel studenten psychologische klachten en stress en druk (werk- of prestatiedruk) ervaren. 35% van de studenten heeft zelfs een verhoogde kans op het krijgen van een burn out.

Oorzaken stress en druk onder studenten

Vaak is het een combinatie van verschillende factoren die ervoor zorgt dat het studenten (bijna) teveel wordt. Voornamelijk de hoge werkdruk, prestatiedruk en financiële onzekerheid leiden tot stress en spanning. Maar ook sociale druk, angst om leuke dingen te missen, faalangst, perfectionisme, een verkeerde studiekeuze en social media spelen een grote rol.

Verwachtingen = prestatiedruk bij studenten

Maar toch wel één van de belangrijkste veroorzakers van stress en (prestatie-)druk onder studenten, is de hoge verwachting die mensen tegenwoordig van studenten hebben. Niet alleen het bindend studie advies (BSA) moet gehaald worden, maar de studie moet ook zo snel mogelijk worden afgerond. Ook een mooi CV staat op de lijst met verwachtingen, want vrijwilligerswerk of een relevante bijbaan moet toch makkelijk kunnen naast je studie? Deze verwachtingen zijn echter niet realistisch. Daarbij leggen ze de studenten ook veel prestatiedruk op. Want als het bij al die andere studenten lukt, moet het jou toch ook lukken?

Taboe & het hoort er bij

Helaas rust er nog altijd een taboe op stress en psychologische problemen bij studenten. Dit taboe wordt voornamelijk gecreëerd door de oudere generaties, van ouders tot opa’s en oma’s. Soms wordt er zelfs over gepraat alsof de hedendaagse studenten zich aanstellen, vroeger hadden mensen hier toch ook geen last van? Verder is het helaas ook zo dat studenten steeds vaker bij elkaar zien dat ze last hebben van stress en druk. Omdat ze dit ook bij anderen zien denken ze dat het er dan maar bij hoort. Dit taboe omtrent psychische problemen bij studenten zorgt ervoor dat de drempel om hulp te zoeken voor veel studenten en jongvolwassenen erg hoog ligt. Het kan er zelfs voor zorgen dat de stress en druk die studenten ervaren nóg meer toeneemt.

Het is niet raar!

Als je als student stress of druk ervaart is dat helemaal niet raar. Er zijn veel onderzoeken die vaststellen dat dit écht een probleem is. Je bent dus niet de enige. Wat nu belangrijk is, is dat je goed voor jezelf gaat zorgen. Dat je grenzen gaat stellen en “nee” leert zeggen. Ook is het belangrijk dat je leert om los te laten en op een goede manier met de stress en druk die je voelt omgaat.

Voorkomen is beter dan genezen

Als jouw gevoelens van stress, spanning of (prestatie)druk langer dan een paar dagen aanhouden of vaker terugkomen, is het tijd om actie te ondernemen. Deze klachten gaan namelijk meestal niet vanzelf over. Ze waaien niet weg en op langere termijn kunnen ze overlopen in een burn out symptomen of zelfs een fysieke burn out. Met een echte burn out kun je zomaar eens weken of maanden uit de running zijn. Daarbij komt dat studenten die eerder een burn out gehad hebben, later veel meer kans hebben er nog een te krijgen. Dit wil je natuurlijk voorkomen! En dat kan. Gevolgen van stress, spanning, werk- of prestatiedruk kun je in de kiem smoren. Hoe eerder je aan de bel trekt, hoe sneller je weer energiek aan de slag kunt gaan.

Contact met een studentencoach

Wil jij handvatten krijgen om goed en adequaat met stress en druk (o.a. werkdruk of prestatiedruk) om te gaan? Als studentencoach– en psycholoog helpen wij je hier graag bij.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

WhatsApp Chat
Heb je een vraag? Stuur een bericht via WhatsApp...
%d bloggers liken dit: