Tips voor een goede nachtrust

Het is elf uur ‘s avonds en je maakt je klaar om naar bed te gaan. Licht uit en ogen dicht, het klinkt zo gemakkelijk. Maar dit blijkt voor bijna de helft van de studenten niet het geval te zijn (conclusie van EASI sleep project). Wil jij graag weten hoe je kunt zorgen voor een goede nachtrust? Lees dan onderstaande tips!

Beweeg

Mensen die gedurende de dag minstens 30 minuten lang matig bewegen, slapen ‘s nachts beter. Door te sporten gaan in eerste instantie jouw hartslag, stofwisseling en temperatuur omhoog, maar na het sporten zullen deze dalen tot een niveau dat lager is dan dat van mensen die niet bewegen of sporten. Een lage hartslag, stofwisseling en temperatuur zorgen voor een goede nachtrust. Bovendien zorgt beweging ervoor dat er endorfine en dopamine worden aangemaakt in jouw lichaam. Deze stoffen zijn gelukshormonen en gaan stress tegen. Ook dat zorgt ervoor dat jij beter slaapt.

Zorg voor regelmaat

Ga iedere dag op (ongeveer) hetzelfde tijdstip naar bed en sta op hetzelfde tijdstip op. Ook wanneer je een keer slecht hebt geslapen of in het weekend. Je lichaam zal wennen aan dit ritme en signalen gaan herkennen, hierdoor krijg jij een goede nachtrust.

Kom tot rust

Ga minimaal een uur voor het slapen geen actieve en opwindende activiteiten meer doen (dus je moet niet gaan sporten in de avond). Hierdoor blijft je geest te alert waardoor je moeilijker in slaap valt. Eet daarnaast geen zware maaltijden voor het slapen gaan. Je lichaam is dan nog intensief bezig met het verteren van voedsel, terwijl het eigenlijk tot rust zou moeten komen. Drink jij graag ‘s avonds nog een kopje koffie? Drink deze dan caffeine vrij of kies voor een ontspannend kopje kruidenthee. Bovendien kun je een boek lezen of een meditatie doen om tot rust te komen. Hierbij helpt het om de lichten te dimmen, zodat het slaaphormoon melatonine aangemaakt wordt. Als laatste is het van belang om een uur van te voren al je elektronische apparaten uit te zetten, zoals je tv, telefoon of laptop. Deze geven namelijk blauw licht af. Dit licht geeft het signaal aan je lichaam dat het ochtend is. Hierdoor maak je minder melatonine aan, waardoor je minder slaperig wordt. Niet handig!

Voorkom piekeren

Midden in de nacht word je ineens wakker. Je moet nog dat essay maken, anders mag je straks niet over naar het volgende jaar. Dat zou nogal zuur zijn, niet overgaan. Zeker als je bedenkt dat je al 20 bent. Wow, 20 jaar alweer. En wat heb je bereikt in je leven? Dit soort piekergedachten zijn natuurlijk erg vervelend, maar veelvoorkomend. Ze onderbreken je slaap en kunnen voor stress zorgen. Piekeren ‘s nachts kun je voorkomen door voordat je gaat slapen een lijstje te maken met gedachten die je daarop schrijft. Hierdoor kun je je piekergedachten beter loslaten. Daarnaast kun je je op je ademhaling focussen. Door je hierop te richten maak je je hoofd leeg en raak je ontspannen. Voor je het weet ben je weg, en is het alweer ochtend. Wil jij meer weten over het verminderen van piekergedachten? Lees dan het blog dat volgende week online komt, met tips over hoe je dit het beste kunt doen.

Slaap in een juiste omgeving

Zorg voor schone lucht en voldoende ventilatie in jouw kamer. Dit kun je bijvoorbeeld creëren door een raam open te zetten ‘s nachts. Zet geen kachel of verwarming aan. Deze beïnvloeden de luchtkwaliteit meestal negatief. Heb jij het zonder extra hitte te koud ‘s nachts? Pak dan nog een deken erbij om het warm te hebben. Zorg er daarnaast voor dat je kamer schoon is. Dit gaat allergieën tegen. Als je een hele nacht moet niezen of hoesten kun je niet echt prettig in slaap komen. Ook is het belangrijk dat je je kamer goed verduistert. Licht heeft namelijk invloed op jouw slaap- waakritme. Door deze dingen toe te passen in jouw slaapkamer zorg je ervoor dat jij een goede nachtrust hebt.

Blijf niet lang wakker liggen

Kun je echt de slaap niet pakken, blijf dan niet liggen piekeren. Hierdoor duurt het alleen maar langer voordat je in slaap valt. Ga eens ontspanningsoefeningen doen of even een half uurtje lezen. Je zult zien dat dit een positievere bijdrage levert aan jouw nachtrust dan blijven liggen.

Meer weten?

Wil je meer weten over het krijgen van een goede nachtrust of heb je andere uitdagingen waar je tegenaan loopt? Neem dan contact op via onderstaand contactformulier of kijk eens verder op onze site. Je kunt ook een gratis en vrijblijvende kennisafspraak maken of mail naar info@glansreijkstudenten.nl.

Moeite met slapen? Lees dan onderstaande tips voor een goede nachtrust
Getagd op:                

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: